wtorek, 14 stycznia 2014

Co zyska(ło) Podlaskie, czyli nowa jakość w PKP Intercity

MPEi 45108/9 "Pojezierze" stoi na st. Białystok (fot. Tomasz Galicki)
Przez ostatnich kilka miesięcy, polski operator przewozów dalekobieżnych i międzynarodowych - PKP INTERCITY S.A. chwalił się ogromnymi dotacjami oraz wynikającymi z nich planów inwestycyjnych na kolejne lata (zakupu nowego taboru, poprawy jakości obsługi etc.). W sierpniu 2013 roku, z ust prezesa spółki - Janusza Malinowskiego padła obietnica poprawy komfortu podróżowania w pociągach kursujących w kierunku największych miast wschodniej Polski. Co z tych zapowiedzi zostało zrealizowane? I czy to wystarczy, aby dawni pasażerowie powrócili do kolei?

Po wdrożeniu nowych pociągów i wagonów w 2013 i w 2014 w relacjach: Trójmiasto - Wawa - Katowice/Kraków i Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Katowice - Poznań - Szczecin/Trójmiasto ponad 100 najlepszych wagonów wykorzystywanych na tych trasach obecnie trafi do obsługi naszych połączeń: Wawa-Białystok,Wawa-Lublin i Wawa-Kielce - informował 6 sierpnia 2013 roku na portalu Twitter, Janusz Malinowski - prezes PKP IC S.A.

Słowa dotrzymane!

W dniu wdrożenia w życie nowego rozkładu jazdy pociągów edycji 2013/2014, na białostockim dworcu centralnym pojawiły się nowe i dotychczasowe dalekobieżne składy łączące Warszawę z Białymstokiem. Nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt ich nieco zmienionego zestawienia... Pociągi TLK: 10101/10110 Esperanto; 10103/10012 Konopnicka, a także częściowo 31105/13104 Janusz Korczak kursują na zmodernizowanych wagonach, zarówno klasy 1, jak i 2. Nowością w regularnym ruchu pasażerskim na podlaskich torach są wagony 141A (B10nouz) klasy drugiej, z zamontowanymi w ścianie zewnętrznej elektronicznymi tablicami kierunkowymi. Wyróżniają się one także sześciomiejscowymi przedziałami, w przeciwieństwie do tradycyjnych ośmiomiejscowych w pozostałych typach wagonów klasy ekonomicznej. Standard jest więc zbliżony do klasy pierwszej, a niekiedy przypomina zestawienia pociągów najwyższej kategorii (EIC). W przeważającej większości, wagony te miały przeprowadzane rewizje w trzecim kwartale minionego 2013 roku.

Nie samym komfortem żyje pasażer...

Choć modernizacja taboru jest niezbędna dla poprawy jakości podróżowania,to jednak nie wystarcza, aby odzyskać bądź pozyskać nowych pasażerów. Choć na pierwszy rzut oka połączeń jest więcej (przywrócono zawieszone 9 czerwca u.r. TLK 10101/10110 Esperanto), to jednak godziny odjazdów oraz terminy kursowania nie są zbyt zachęcające. Doprowadzono chociażby do sytuacji, w której pierwszy niedzielny pociąg w kierunku Warszawy odjeżdża dopiero o 6:07 (TLK 16102 Pogoń). Brakuje również sezonowych dodatkowych połączeń z Suwałkami, Gdynią/Szczecinem (przez Ełk, Olsztyn). Opracowanie różnorodnej i atrakcyjnej oferty przewozowej w połączeniu z odpowiednią kampanią promocyjną może skutecznie przyciągnąć nowych klientów. Dobrze byłoby, gdyby na czas trwającej już modernizacji magistrali E-75, przewoźnik wdrożył ofertę Bilet Relacyjny na odc. Białystok - Warszawa - Białystok z uwzględnieniem stacji pośrednich. W innym przypadku czekać nas może kolejny odpływ pasażerów do coraz mocniejszej konkurencji autobusowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz