niedziela, 29 grudnia 2013

Białystok Tunel Nila - właściwa alternatywa dla p.o. Białystok Wiadukt?

Szkic projektowy nowego przystanku (oprac. Tomasz Galicki)
Kilka tygodni temu poruszyłem wątek związany z treścią opisu przedmiotu zamówienia na modernizację magistrali E-75 na odc. Czyżew - Białystok. W opracowywanej koncepcji programowo-przestrzennej, zarządca infrastruktury zawarł dwie ważne z punktu widzenia Białostoczan zmiany, które powinny zostać uwzględnione w ramach prac nad studium wykonalności. Są to: likwidacja przystanku Białystok Wiadukt oraz budowa nowego przystanku w okolicy osiedla Białystok Słoneczny Stok. W którym miejscu należałoby więc spodziewać się nowego przystanku?

Dyskusje o konieczności wybudowania nowego przystanku osobowego na terenie Białegostoku trwają od lat. Pojawiają się często przy okazji rozważań na temat utworzenia szybkiej kolei miejskiej w ramach aglomeracji białostockiej. Wiemy, że nowy punkt eksploatacyjny na pewno powstanie. W moim odczuciu, zagospodarowane mogą zostać tereny kolejowe znajdujące się nad Tunelem im. gen. Augusta Emila Fieldorfa "Nila". Choć powstanie nowego przystanku właśnie w tym miejscu jest najbardziej prawdopodobne, nie jestem w pełni przekonany co do zasadności takiego umiejscowienia.

Plusy dodatnie i plusy ujemne

Wspomniana lokalizacja ma zarówno swoje mocne, jak i słabe strony. Pierwsza korzyść związana jest z bliskim położeniem przystanków autobusowych komunikacji miejskiej, których powiązanie z nowym kolejowym punktem eksploatacyjnym dałoby podstawy do utworzenia swoistego węzła przesiadkowego. Drugie udogodnienie dotyczy istnienia odpowiednich warunków i możliwości technicznych do podjęcia prac inwestycyjnych w tej okolicy. Od km 175,2 do km 175,8 (linii nr 6) występują znaczne odległości pomiędzy osiami poszczególnych torów, które mogą stanowić idealną rezerwę dla usytuowania peronów nowego przystanku. Jednak aby obiekty te spełniały normy bezpieczeństwa, konieczna będzie modyfikacja istniejącego układu torowego (o czym mowa będzie w kolejnym akapicie).

Podstawową wadą tej lokalizacji jest brak ważnych punktów docelowych (instytucji etc.) oraz osiedli mieszkaniowych w pobliżu ewentualnego przystanku. Najbliższe zabudowania mieszkalne oddalone są o ok. 600-700 metrów w kierunku północno-zachodnim od Tunelu.

Zanim powstanie...

Budowa przystanku będzie wiązała się z wykonaniem innych robót (rozbiórkowych, geodezyjnych i budowlanych). Modyfikacja fragmentu układu torowego w tej części stacji Białystok będzie niezbędna do rozpoczęcia prac budowlanych. Po pierwsze, powinna ona polegać na skróceniu toru nr 23a do wysokości km 175,705 linii nr 6 i zabezpieczeniu go kozłem oporowym.  Po drugie, niezbędne będzie wytrasowanie torów: 2t, 1t i 3a po łuku, umożliwiające przygotowanie odpowiedniej rezerwy pod nowe perony. Wykonany zostać powinien także odrębny tunel umożliwiający wejście na kolejowy przystanek osobowy (z przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych). Bardziej ekonomicznym rozwiązaniem byłoby jednak wykorzystanie istniejącego tunelu do przebicia i stworzenia schodów prowadzących na poszczególne perony

Proponowane parametry techniczne nowych obiektów 

Autorski projekt nowego przystanku (pod roboczą nazwą Białystok Tunel Nila) zakłada następujące założenia i parametry techniczno-eksploatacyjne:

1) Wybudowanie przystanku osobowego w km 175,6 (linii nr 6/E-75), km 1,7 (linii nr 38), km 75,3 (linii nr 32)
2)  Tyczenie trasy narzuca między torami 4t i 2t oraz między 1t a 3a długość peronów wynoszącą 153,8 m
3) Wysokość peronów - zgodna z opisem przedmiotu zamówienia - winna wynosić 76 cm licząc od poziomy główki szyny kolejowej.
4) Szerokości peronów powinna wynosić: 7,55 m (wymiary narzucone przez tyczenie trasy poszczególnych torów, zgodne z podstawami projektowania peronów z dojściem dwupoziomowym)
5) Odległość między krawędzią peronową a osią toru wynosić powinna 1,725 m (zgodnie z podstawami projektowania)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz