niedziela, 15 grudnia 2013

Nowy rozkład jazdy - rozkładem podlaskich kolei?

 
Czy grozi nam perspektywa braku przewozów kolejowych? (fot. Tomasz Galicki)

W dniu dzisiejszym (15 grudnia 2013 roku), wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów pasażerskich. Wielkość pracy przewozowej zakontraktowanej z Urzędem Marszałkowskim  pozostanie niemal na dotychczasowym poziomie. Modyfikacji ulega ogólna liczba kursów oraz część ich relacji na terenie województwa podlaskiego. Czy podróżni będą mieli powody do zadowolenia w najbliższym roku przewozowym?

Pierwotne założenia rozkładu jazdy pociągów 2013/2014 były zdecydowanie bardziej korzystne, niż jego wersja ostateczna. Na większości odcinków podlaskich linii kolejowych sieć połączeń zachowa swoje dotychczasowe status quo. Brak drastycznych zmian uwarunkowany jest podpisaną w 2012 roku umową między Podlaskim Zakładem Przewozów Regionalnych w Białymstoku a Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego na świadczenie kolejowych przewozów pasażerskich na okres 2013-2014. Są jednak pewne wyjątki od reguły, które warto w niniejszym artykule uwypuklić.

Zwiększa się dystans między Białymstokiem a Ełkiem...

Najpoważniejsze zmiany dotkną od dziś podlaski odcinek linii kolejowej nr 38. A to między innymi za sprawą rezygnacji z planowanego połączenia interREGIO 51102/15123 Biebrza relacji Ełk - Warszawa Zachodnia - Ełk. Miało ono zastąpić wycofane w dniu wczorajszym pociągi interREGIO 61109/65107 Rudawy (Jelenia Góra - Białystok/Ełk) oraz interREGIO 56128/16128 Szczeliniec (Ełk/Białystok - Międzylesie). Jednak w związku z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi na linii kolejowej nr 6/E-75 (odc. Tłuszcz – Łochów) przy jednoczesnym ograniczeniu przepustowości odcinka oraz z bliżej nieokreślonych przyczyn ekonomicznych, Biebrza nie została uruchomiona. Warto dodać, że pociąg ten był dużą nadzieją na bezpośrednie codzienne i szybkie połączenie wschodnich Mazur ze stolicą. Rezygnacja z zamówionej trasy przez Przewozy Regionalne i nacisk zarządcy infrastruktury PKP PLK S.A. spowodował jednocześnie ograniczenie pracy przewozowej na odc. Białystok - Ełk. Z dotychczasowych sześciu par połączeń dziennie zostało jedynie pięć (dwie TLK oraz trzy REGIO). Mimo to, organizator przewozów kolejowych w regionie (czyli Urząd Marszałkowski) nie podjął decyzji o zwiększeniu liczby kursów w kierunku północno-zachodnim, celem zachowania spójności transportowej regionu. Doprowadzono do sytuacji, w której ostatni pociąg do Ełku (tj. Regio 15319) odjeżdżać będzie z Białegostoku o godzinie 17:24 (!). Ktoś mógłby powiedzieć, że gorzej być już nie może... Otóż może, gdyż w soboty ostatnim połączeniem do Ełku będzie pociąg Regio 15803 wyjeżdżający ze stolicy Podlasia o godzinie 15:02 (!). Tak fatalnej oferty przewozowej na tym odcinku nie było do tej pory... Taki stan rzeczy będzie obowiązywał przynajmniej do wprowadzenia pierwszej korekty rozkładu, która nastąpi 8 marca 2014 roku. O międzywojewódzką Biebrzę warto więc powalczyć!

Coś za coś!

Wraz z nowym rozkładem jazdy, wycofana została para pociągów kursujących w relacji Białystok - Łapy - Białystok (Regio 77340/77341). Decyzja o likwidacji tych połączeń jest niezrozumiała, chociażby z uwagi na fakt zwiększenia potoków podróżnych na odc. Białystok - Łapy (Łapy Osse) dzięki wprowadzeniu promocyjnej ceny za przejazd jednorazowy wynoszący w taryfie normalnej jedynie 3 zł (w ramach oferty Połączenie w dobrej cenie). Trend ten był widoczny także w omawianych kursach, zwłaszcza w powrotnym 77341, w którym liczba wysiadających na stacji Białystok przekraczała niekiedy 40-50 osób.

W zamian za zlikwidowany pociąg z/do Łap, pojawią się dwa dodatkowe kursy regionalnego połączenia z Czeremchą. Jest to tak naprawdę uzupełnienie o popołudniowy kurs z Czeremchy w soboty oraz dodatkowe poranne połączenie do Czeremchy w niedziele. Praca przewozowa na linii kolejowej nr 32 wzrośnie zatem o dodatkowe 154 pockm na tydzień.

Z myślą o studentach!

Kilka dni temu w lokalnej prasie pojawiła się informacja o planowanym uruchomieniu weekendowego połączenia interREGIO 11212/11203 Białowieża relacji Hajnówka - Warszawa Wschodnia - Hajnówka.  Od 10 stycznia 2014 roku, pociąg ten będzie kursował w piątki oraz niedziele. Docelową grupą podróżnych będą studenci powracający na weekend do swych miejsc zamieszkania w południowo-wschodniej części województwa podlaskiego oraz udający się z powrotem na studia do stolicy Polski. Warto dodać, że będzie to połączenie o charakterze czysto komercyjnym, czyli pozbawione jakichkolwiek dotacji ze strony samorządu.

Kontynuowana będzie również wymiana pracy przewozowej Przewozów Regionalnych z Kolejami Mazowieckimi na odc. Czeremcha - Siedlce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz