czwartek, 5 grudnia 2013

Nowy opis zamówienia jako krok we właściwym kierunku? - przyszłość "Rail Baltica"

Dni tego przystanku są już policzone...; 31.07.2012 (fot. Tomasz Galicki)


Bazując na dokumentacji technicznej modernizacji linii E-75, opracowanej w 2008 roku przez konsorcjum DB International GmbH, wskazałem na wymagania techniczne urządzeń i obiektów obsługi pasażerskiej na odc. Czyżew - Białystok. W załączonym do przetargu zaktualizowanym opisie przedmiotu zamówienia, można natrafić na nieliczne, choć istotne modyfikacje. Nie chodzi tu wyłącznie o konstrukcje nowych peronów.

Nowy opis przedmiotu zamówienia, różni się znacząco w kilku punktach: zakresie projektowanych robót przy budowie nowych peronów, opracowania koncepcji programowo-przestrzennej (przez wyłonionego w przetargu wykonawcę w porozumieniu z PKP PLK S.A.), a także studium wykonalności przedsięwzięcia.

Perony wyższe (i ładniejsze), to rzecz pewna!

W poprzednich dokumentach, wysokość peronów na linii kolejowej była uzależniona od odcinka. Na wszystkich stacjach i przystankach osobowych od Sadownego do stacji Małkinia (włącznie), każdy obiekt miał mierzyć 76 cm wysokości. Natomiast wszystkie pozostałe, od Małkini w kierunku Białegostoku już tylko 55 cm. Zgodnie z nowym opisem przedmiotu zamówienia wszystkie perony na modernizowanym odc. (Sadowne) Czyżew - Białystok będą wznoszone na wysokość 76 cm (licząc oczywiście od poziomu główki szyny kolejowej). Będzie to więc dość duże udogodnienie dla podróżnych, zwłaszcza tych o ograniczonej sprawności ruchowej. Zbyt niskie krawędzie peronowe stanowią zmorę w trakcie wchodzenia i wychodzenia z wagonu. Dotyczy to zwłaszcza elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57.

Pocieszające jest również uwzględnienie przez zarządcę infrastruktury postulatu Zielonego Mazowsza odnoszącego się do estetyki przebudowywanych peronów. Nowy zapis brzmi następująco: Zamawiający wymaga aby projektowane perony wraz z ich wyposażeniem cechowała dopracowana architektura i wzornictwo, z zastosowaniem współczesnych form i trwałych materiałów o podwyższonym standardzie: szkła, aluminium, drewna, drewna klejonego, stali nierdzewnej, okładzin ceramicznych, blach perforowanych, blach cynkowych lub tytanowych. Wykorzystanie zróżnicowanych, a co ważne trwałych materiałów budowlanych, pozwoli na podkreślenie historycznego charakteru dawnej linii warszawsko-petersburskiej. Pozostaje więc mieć nadzieję, że nie spotka nas los części zmodernizowanych przystanków na magistrali E-65 Północ (Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny), których elementy wyposażenia są niezwykle tandetne (np. wiaty) i na dodatek niezbyt funkcjonalne.

Optymalizacja górą!

Oprócz korekt w zakresie konstruowania peronów, zamawiający przewidział również inne wymogi, celem ograniczenia kosztów przebudowy. Optymalizacja będzie polegała na ograniczeniu ilości montowanych ekranów akustycznych i zmniejszeniu zakresu robót podtorowych. Przygotowana zostanie także pełna dokumentacja projektowa dla istniejącej linii nr 516, łączącej dawny posterunek odgałęźny Turczyn ze stacją Białystok Starosielce. Jej ponowna reaktywacja pozwoli na bezpośredni wjazd pociągów towarowych jadących od Warszawy w kierunku Ełku, z pominięciem grupy towarowej stacji Białystok (Gt-KO). Zniknie w ten sposób konieczność zmiany czoła składu. Trudno jednak na tym etapie powiedzieć, czy w związku z pracami na odc. Białystok - Ełk nie zostanie rozbudowana stacja Białystok Starosielce, pod kątem zwiększenia ilości torów postojowych.

Innym aspektem praktycznym, który zostanie uwzględniony w dokumentacji projektowej jest przebudowa układu torowego, peronowego oraz zależności w działaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) na stacji Czyżew w taki sposób, aby pociągi wjeżdżające zarówno od strony Szepietowa, jak i Małkini mogły zakończyć w Czyżewie swą trasę przejazdu. W tej chwili jest to niemożliwe z uwagi na niekorzystne rozmieszczenie semaforów wyjazdowych w kierunku Warszawy. Są one zlokalizowane jeszcze przed peronami dworcowymi (wjeżdżając od strony Białegostoku). Minięcie przez skład pociągu sygnalizatora powoduje wykazanie przez blokadę liniową zajętości szlaku Czyżew - Zaręby Kościelne.

Stacja Racibory w ramach procesów optymalizacyjnych zostanie zlikwidowana i przekształcona w przystanek osobowy z pozostawieniem rozjazdowego przejścia trapezowego (zwanego inaczej "przejściem dyspozytorskim"), które umożliwi skierowanie pociągu na inny tor szlakowy.

Zmiany na lepsze?

W stosunku do inwestycyjnego studium wykonalności przedsięwzięcia, zamawiający zastrzegł konieczność wprowadzenia kilku istotnych zmian. Pierwszą z nich jest likwidacja przystanku osobowego Białystok Wiadukt. Jednocześnie planowana jest budowa nowego, w okolicy białostockiego osiedla Słoneczny Stok. Na tym etapie nie zaproponowano jednak żadnej konkretnej lokalizacji.

Ponadto, planowana jest budowa nowych wiaduktów drogowych w Łapach i Szepietowie. Mniej pocieszający jest natomiast plan likwidacji przejścia nadziemnego na stacji Łapy łączącego zachodnią część miasta z peronami i terenem dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Niewielkim pocieszeniem może być natomiast zamiar wydłużenia istniejącego przejścia dla podróżnych w poziomie szyn. Związane jest to zapewne z planowanym nowym układem peronów na łapskim dworcu kolejowym.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz