niedziela, 15 grudnia 2013

Lepiej to już było..., czyli kilka słów o wielkości pracy przewozowej na Podlasiu w rozkładzie jazdy 2004/2005

Z roku na rok, stopniowo ograniczana jest kolejowa praca przewozowa w województwie podlaskim. Warto przyjrzeć się siatce połączeń regionalnych, jaka występowała jeszcze niemal dekadę temu, aby porównać ją z dzisiejszą ofertą skierowaną do mieszkańców regionu.

Pracę przewozową w rozkładzie jazdy pociągów pasażerskich edycji 2004/2005 przedstawiono w poniższym zestawieniu tabelarycznym:
Stan na 12 grudnia 2004 roku
Powyższe zestawienie zawiera wyłącznie połączenia regionalne w ruchu krajowym uruchamiane przez Podlaski Zakład Przewozów Regionalnych w Białymstoku. Nie zostały natomiast ujęte kursy przygraniczne, międzynarodowe oraz połączenia międzywojewódzkie uruchamiane przez PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. Długość poszczególnych kursów obejmowała wyłącznie odcinki linii kolejowych do granicy województwa podlaskiego. Zastosowana metoda umożliwia porównywanie pracy eksploatacyjnej w dowolnie wybranych okresach. Warto jeszcze dodać, że określona w tabeli liczba kursów dotyczy okresu doby dnia roboczego.

Coraz mniej...

Już na pierwszy rzut oka, można zauważyć spore różnice pomiędzy obecną a analizowaną wielkością pracy przewozowej. Nie występują już takie relacje pociągów osobowych jak: Białystok - Małkinia, czy też Białystok - Warszawa Wileńska. W minionym rozkładzie jazdy (2012/2013), Podlaski Zakład Przewozów Regionalnych w porozumieniu z samorządem województwa uruchamiał niespełna 44 połączenia (na dobę). Praca eksploatacyjna (na marzec 2013 roku) wyniosła 2956,2 pockm. Porównując zatem oba okresy (tj. grudzień 2004 i marzec 2013) można stwierdzić, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat, wielkość pracy przewozowej w naszym regionie zmniejszyła się o ponad 42,6% (!). Natomiast liczba kursów (za okres marcowy) stanowiła niespełna 57,8% całości liczby połączeń uruchomionych w grudniu 2004 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz