wtorek, 3 grudnia 2013

Nowe perony, nowa jakość? - rzecz o "Rail Baltica"

 
Czy tak będzie wyglądał układ peronów na stacji Białystok? (opracowano na podstawie OPZ z 2008 r.)


Wielu z nas zapewne zastanawia się nad wyglądem stacji i przystanków osobowych po przeprowadzeniu prac budowlanych w ramach modernizacji magistrali E-75 (Rail Baltica).  Choć do zakończenia wszystkich prac droga jeszcze daleka, to wkrótce poznamy wykonawcę dokumentacji projektowej dla odcinka Czyżew - Białystok. Wówczas poznamy także ostateczne zamierzenia inwestora wobec projektu wyposażenia wszelkich obiektów i urządzeń obsługi pasażerskiej.

Program funkcjonalno-użytkowy został opracowany jeszcze przez Konsorcjum E75 Warszawa – Sokółka, ul. Targowa 74 c/o DB International GmbH na zlecenie zarządcy infrastruktury PKP PLK S.A. w roku 2008. Wówczas zakładano przebieg trasy przez Sokółkę i Augustów. Ostatecznie zaakceptowany został jednak wariant  przez Grajewo, Ełk. Możemy więc wnioskować, że wszelkie wytyczne pozostają niezmienne w przypadku odcinka (Sadowne) Czyżew - Białystok.
 
Założenia ogólne

W opracowanej dokumentacji technicznej, można znaleźć niezwykle ciekawe treści na temat wymagań Zamawiającego odnośnie parametrów obiektów przeznaczonych do bezpiecznej obsługi pasażerskiej.
Aktualne wysokości poszczególnych peronów są niezwykle zróżnicowane i zamykają się w przedziale 23-41 cm. W ramach modernizacji magistrali E-75 mają jednak zostać ujednolicone do wysokości 55 cm licząc od poziomu główki szyny kolejowej.

Znormalizowana zostanie także długość peronów. Przystanki osobowe i niektóre mijanki będą wyposażone w perony o długości 200 metrów. Założono oczywiście wyjątki od reguły dotyczące stacji kolejowych oraz ważniejszych węzłów przesiadkowych, o czym będzie jeszcze mowa w kolejnym akapicie.

Założono również ujednolicenie ich szerokości. W przypadku peronów jednokrawędziowych będą to 4 metry, natomiast wyspowych - 9,55 metra. W przypadku tych drugich dopuszczalne są mniejsze wymiary, jeśli brakować będzie wymaganej przestrzeni, która umożliwiłaby wybudowanie peronu o wskazanym gabarycie.

Konstrukcja peronów będzie typowa dla innych tego typu obiektów przy zmodernizowanych (E-30, E-20) bądź nadal przebudowywanych magistralach (E-65). Antypoślizgowe płyty peronowe typu "P" (o wymiarach 200 x 100 x 10 cm) w kolorze wiśniowym osadzone na ściankach peronowych typu "L", a także nawierzchnia wypełniona betonową kostką brukową będą standardowymi materiałami wykorzystywanymi przy budowie obiektów tego rodzaju.

Odstępstwa od opisywanej wcześniej reguły przyjęto na stacjach: Szepietowo, Łapy, na których długość peronów wynosić ma 300 metrów. Nowe perony będą zatem dłuższe w Szepietowie o 7 metrów, natomiast w Łapach krótsze o 25 metrów od dotychczasowych

Parametry techniczne nowych peronów stacji Białystok

Obecnie stacja Białystok wyposażona jest w cztery perony dalekobieżne o następujących parametrach:
  • peron nr 1 (jednokrawędziowy) o długości 372 m i wysokości wynoszącej 30 cm
  • peron nr 2 (wyspowy) o długości 340 m i wysokości wynoszącej 35 cm
  • peron nr 3 (wyspowy) o długości 399 m i nierównomiernej wysokości (najwyższa krawędź: 41 cm
  • peron nr 4 (wyspowy) o długości 302 m i nierównomiernej wysokości (najwyższa krawędź: 38 cm)
Warto jednak podkreślić, że całkowita długość obiektu nie jest równoznaczna z jego długością użytkową. Tak jest właśnie w przypadku najdłuższego peronu białostockiego dworca głównego. Wykorzystanie całkowitej długości peronu przez składy pociągowe wjeżdżające do Białegostoku od strony południowo-zachodniej (Ełku, Warszawy i Czeremchy) nie jest możliwe z uwagi na fakt ustawienia wskaźników zatrzymania W4 przed przejściem w poziomie szyn. To powoduje, że między jednym a drugim przejściem dla podróżnych mieści się maksymalnie 10 wagonów (typu 111A/112A) zaprzęgniętych do lokomotywy.

Wedle opublikowanej pięć lat temu dokumentacji projektowej, w układzie torowym i peronowym zajdą poważne przeobrażenia. Całkowicie zlikwidowany zostanie aktualny peron nr 2, będący dość kuriozalnym przypadkiem w skali dworców polskich miast wojewódzkich. Tak wąskie perony wyspowe występują jedynie na niewielkich stacjach i przystankach osobowych. Podobne rozwiązanie zastosowano również na niektórych dworcach w Czechach. Niemniej jednak, funkcjonowanie takich obiektów stanowi zagrożenie zdrowia i życia podróżnych. Zwłaszcza w sytuacji wjazdu bądź wyjazdu pociągu z toru usytuowanego przy tak "szerokim" peronie.

Zakłada się demontaż dotychczasowych peronów i budowę nowych o znormalizowanych parametrach. Powstaną zatem trzy perony dalekobieżne o następujących właściwościach:
  • perony (krawędziowy i wyspowy) przy torach gł. zasadniczych (nr 2, 1 i 3): długość 400 m
  • peron (wyspowy) między torami gł. dodatkowymi (nr 5 i 7): długość 245 m
Pewną ciekawostką jest fakt ponownego włączenia do eksploatacji toru nr 203 dla potrzeb ruchu lokalnego w kierunku Ełku. Przewiduje się dla tego toru budowę krawędzi peronowej o długości 200 metrów. Nie zostało jednak dookreślone, czy będzie to część peronu pierwszego, czy też odrębny peron 1a.

Déjà vu?

Warto podkreślić, że zaproponowany kilka lat temu układ białostockich peronów w ramach przebudowy magistrali E-75 jest zbliżony do tego, który aktualnie występuje na stacji Lublin! Trudno jednak powiedzieć, czy w związku z nowym wariantem przebiegu Rail Baltica to się nie zmieni... Aby poznać najnowsze wytyczne, musimy uzbroić się w cierpliwość...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz